|
STICHTING TEAM RALLYESPORT AMERSFOORT
Initiatiefnemers Arjan Valk ( secretaris / penningmeester ) en Rob Klaarenbeek ( voorzitter ) zijn al lang actief op het gebied van de rallysport. Rond het jaar 1980 zijn zij beiden betrokken geraakt bij de rallysport door als official aanwezig te zijn tijdens de toenmalige Tulpenrally. Op de proeven Vlasakkers en industrieterrein de Harselaar in Barneveld hebben zij menig uurtje doorgebracht.
In 1986 kreeg Arjan het idee zelf te gaan deelnemen aan rally evenementen. Hij kocht een ex Paul Maaskant VW Golf1 GTI en kwam daarmee aan de start van zijn eerste evenement, de rallysprint van 't Harde. In 1987 kwam Arjan met een nieuwe navigator, Hans Meffert. Samen wilden zij meer wedstrijden gaan rijden en het team werd steeds verder uitgebreid. Langzamerhand kwamen er servicemonteurs, een "PR-man" en er werden steeds grotere plannen gemaakt voor de jaren daarna. Eén van Hans zijn kennissen was Rob Klaarenbeek. Rob ook betrokken bij de rallysport, maar niet actief als rijder, zag meer mogelijkheden om het team naar een hoger niveau te tillen. In 1989 werden er allerlei plannen gemaakt voor de toekomst en zo ontstond stichting Team Rallyesport Amersfoort. De definitieve oprichtingsdatum was op 11 januari 1990. Het doel was de ondersteunende bedrijven een platform te kunnen bieden, die op een professionele wijze werd aangepakt. We wilden uit het circuit van de "sleutelaars", maar ook niet in het circuit van de top. Gekozen werd voor een aanpak voor semiprofessionele deelname aan de rallysport in Nederland. Aan de andere kant wilden wij ook een basis aanbieden aan nieuwe rijders en navigators, die graag op een andere manier hun rallysportdeelname wilden aanpakken. Zo ontstonden er een aantal teams die onder de vlag van de stichting reden. Eén van deelnemers van het eerste uur en degene die nog steeds actief is in de hoogste regionen van de rallysport is Dirk Boers. Dirk reed indertijd samen met Michiel Poel in een Mitsubishi Colt. Samen groeiden zij door naar steeds hogere klassen. Het werd steeds moeilijker om de budgetten rond te krijgen, zodat het gevolg was dat beide heren alleen nog maar hun thuiswedstrijd konden rijden, de Hellendoorn Rally. Michiel is later als navigator ingestapt bij Erik Wevers en Dirk rijdt in 2006 nagenoeg weer een heel seizoen kunnen rijden met een Subaru Impreza WRC. In 2007 is hij weer een aantal keren aan de start gekomen evenals in 2008 maar nu weer samen met Michiel Poel als navigator.
Sinds een aantal jaren rijdt ook Henk van de Kamp onder de vlag van de stichting, eerst met navigator Hans Bos, later met Klaas Willems, in 2004 met Arjan Valk en vanaf 2005 met Ferry Bakker. In 2006 is de Ibiza verkocht om de tijd volledig te gebruiken voor de opbouw van een nieuwe auto. een Seat Leon 2.0 TFSi. In 2007 is deze auto voor het eerst ingezet in de Vechtdal rallysprint rondom Hardenberg. Ferry heeft deze wedstrijd nog genavigeerd, maar na Hardenberg is Arjan weer ingestapt als navigator voor Hellendoorn, Barneveld en Hengelo. In 2008 is dit team samen uitgekomen in het Dutch Rally Open 2008. Dit kampioenschap bestaat uit 8 wedstrijden en het team is op een 6e plaats in de groep N geëindigd. In 2009 zal dit team ongewijzigd aan de start verschijnen van hetzelfde kampioenschap, het DRO 2009 en een gooi doen naar de top3 van het Groep N kampioenschap.
Tenslotte het verleden van Arjan en de huidige activiteiten van Rob. Arjan is vanaf 1986 tot 2000 actief gebleven als rijder, is daarna als teammanager opgetreden en ook nog bij meerdere teams ingestapt als navigator, voor het laatst bij Henk van de Kamp in 2007, in geheel 2008 en weer in 2009. In de afgelopen 22 jaar is hij in het bezit geweest van een Toyota Starlet ( groep A5 ), een VW Golf2 GTi ( groep A7 ) een Mitsubishi Galant VR4 ( groep N4 ), een Mitsubishi EVO1 ( groep N4 ), een EVO3 ( groep N4 ) en een EVO5 ( ook groep N4 ). In de jaren 2001 t/m 2004 hebben Arjan en Rob samen incidenteel deelgenomen aan een aantal wedstrijden met een Audi Quattro. De auto is in 2005 verkocht aan een rallyteam in Nederland. Arjan heeft nog steeds de plannen om zelf weer eens deel te nemen aan een rally, het liefst met een auto van het huidige merk waar hij werkt, een Suzuki Swift S1600 of een groep N Swift. Naast zijn rally-activiteiten is Arjan ook betrokken bij de Formido Suzuki Swift Cup op het circuit.
Rob heeft al een flink aantal keren deelgenomen aan historische rally's met zijn Porsche 914. Zijn navigator voor de historische rally's is Ronald Batenburg. In 2008 heeft Rob deelgenomen aan de Mille Miglia rally samen met zijn partner Katy van Ree in een Porsche 911. Ronald Batenburg heeft ook deelgenomen aan dezelfde rally met zijn partner Conny in de Porsche 914 van Rob.
Stichting Team Rallyesport Amersfoort is ingeschreven bij de KvK Amersfoort onder nummer 41189671. Zij is BTW plichtig en kan daarom aan de ondersteunende bedrijven officiële BTW-facturen verstrekken.
Het secretariaat is gevestigd op Galicië 5, 3831 JC Leusden. Ons telefoonnummer is 033-4332878 en ons faxnummer 033-4332051.